Pronunciation problems of vowels and consonants that affect the speaking skill of students

Larin Chicas, Estefani Elizabeth and Ortega Flores, Ivania Gisel and Del Cid Velásquez, Yamileth Saraí (2023) Pronunciation problems of vowels and consonants that affect the speaking skill of students. Other thesis, Universidad de El Salvador.

[img]
Preview
Text
PRONUNCIATION_ PROBLEMS_ OF_ VOWELS _AND _CONSONANTS_ THAT_ AFFECT _THE _SPEAKING _SKILL_ OF_ STUDENT.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (328kB) | Preview

Abstract

RESUMEN: La pronunciación es lo más importante para dominar una lengua extranjera. Es la clave para el desarrollo de la producción oral y para lograr una comunicación más adecuada, fluida y eficaz. El objetivo de este estudio fue identificar los sonidos vocálicos y consonánticos específicos que comúnmente se pronuncian mal generando dificultades en la producción oral de los estudiantes. En esta investigación se empleó el método cualitativo bajo el diseño fenomenológico; se seleccionaron diez estudiantes de Tercer año de Licenciatura en Lenguas Modernas, se segmentó en dos grupos de cinco estudiantes del sexo masculino y cinco estudiantes del sexo femenino, y se recogieron los datos mediante una entrevista, que consistió en un cuestionario de diez preguntas semiestructuradas y abiertas sobre los sonidos vocálicos y consonánticos. Para la selección de la muestra se utilizó la técnica de muestreo intencional no probabilístico. Según el análisis realizado, los sonidos que los alumnos pronunciaban con más frecuencia de forma incorrecta eran las vocales (vocales anteriores, centrales y posteriores), las consonantes (plosivas, fricativas y africadas). Los resultados revelaron que el poco desarrollo de la competencia de la pronunciación de los sonidos consonánticos y vocálicos causa problemas en la producción de dichos sonidos, muchos de los alumnos omiten los sonidos al hablar. Además, los sonidos que causan mayor problema son los fricativos como /Ɵ/ /ð/ /s/ /z/ /ᶴ/, en el caso de las vocales diferenciar sonidos vocálicos similares como en el caso de /i/ y /ɪ/ que tienen una diferencia mínima en su pronunciación es un problema, al igual que las vocales centrales. ABSTRACT: Pronunciation is the most important thing to master a foreign language. It is the key to the development of oral production and to achieve more adequate, fluid and effective communication. The aim of this study was to identify the specific vowel and consonant sounds that are commonly mispronounced generating difficulties in speech production in students. This research employed the qualitative method under the phenomenological design; ten students from third year of bachelor's degree in modern languages were selected, which was segmented into two groups of five male students and five female students, and data was collected by an interview, which consisted in a questionnaire of ten semi-structured and open questions about the vowel and consonant sounds. For the selection of the sample, the non-probabilistic purposive sampling technique was used. Based on the analysis conducted, the sounds that were commonly mispronounced by the students were vowels (front, central and back vowels), consonants (plosives, fricatives and affricates consonants). The findings revealed that the poor development of competence in the pronunciation of consonant and vowel sounds causes problems in the production of these sounds, many of the students omit these sounds when speaking. Furthermore, the sounds that cause the biggest problem are fricative sounds like /Ɵ/ /ð/ /s/ /z/ /ᶴ/, in the case of vowels, differentiate similar vowel sounds as in the case of /i/ and /ɪ/ which have a minimal difference in their pronunciation is a problem, as well as central vowels.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: problemas de pronunciación; producción oral; sonidos vocálicos; sonidos consonánticos; mal pronunciación.
Subjects: 400 Lenguas > 410 Lingüística
Divisions: Facultad Multidisciplinaria de Oriente > Licenciatura en Lenguas Modernas: Especialidad en Francés e Inglés
Depositing User: Yamileth Saraí Del Cid Velásquez
Date Deposited: 29 Feb 2024 19:25
Last Modified: 29 Feb 2024 19:25
URI: https://oldri.ues.edu.sv/id/eprint/33514

Actions (login required)

View Item View Item